Черкаська обласна дитяча лікарня. Сайт Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи.
Головна сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Про Центр реабілітації, методики фізіотерапевтичного та реабілітаційного лікування -  сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Про ДЦП -  сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Сторінка психолога - сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Покази і протипокази - сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Запис на лікування - сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Контакти - сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи

Головна - Сторінка психолога - РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ У ДІТЕЙ

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ У ДІТЕЙ

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ У ДІТЕЙ

 

Сенсомоторика – галузь психомоторики, яка вивчає роль і взаємодію сенсорних і моторних компонентів у психічній діяльності людини.

Сенсомоторна інформація, що надходить з аналізаторів, здійснює запуск, виконання, контроль і корекцію рухів і дій відповідно до поставлених завдань.

 

Розвиток дрібної моторики у дітей, хворих на церебральний параліч, спрямований для формування сенсорного сприйняття, рухів, мовлення, формування предметної діяльності і комунікативної поведінки.

Розвиток моторики стимулює розвиток сприйняття та накопичення дитиною чуттєвого досвіду. Вправи з сенсомоторики сприяють розвитку дрібної моторики руки, слухового сприйняття, зорово – моторної координації, контролю за власними діями. Дані заняття спонукають до формування у дітей графічних навичок та підготовку руки дитини до письма.

Вправи для розвитку дрібної моторики залежать від віку, ступеня ускладнення та клінічного діагнозу дитини.

 

 Для дітей молодшого (від 8 – 12 міс.) віку можна розташовувати кольорові іграшки зі звуковим ефектом по центру та збоку від дитини. Розвивати функції захвату іграшок. На цьому етапі потрібно звернути увагу на формування правильного захвату предметів, координацію цілеспрямованих рухів рук та розвиток зорово – моторної координації, формування «пінцетного» та «щипцевого» захватів.

 

 У віці від1 до 2 років дитині можна запропонувати кольорові олівці, зручні для утримання в руці, для малювання штрихів та ліній, різноманітні дидактичні іграшки для співвідношення предметів за формою, розміром (кубики, піраміди), формувати у дитини координовані рухи руки під час приймання їжі (утримування ложки, чашки).

У 3 – 4 роки робота з дитиною повинна бути спрямована на удосконалення набутих навичок та на розвиток більш координованих рухів руки в творчій діяльності дитини: обведення по контурах, аплікації. Необхідно звернути увагу на зоровий контроль дитини за рухами своєї руки. Напрям рухів йде зліва направо.

У віці 4 – 5 років робота направлена на підготовку руки до письма, розвиток просторих уявлень під час графічної діяльності. Для цього використовуються палички для складання зображень предметів та геометричних фігур (за зразком та за пам’яттю), робота з розрізними малюнками (діагональний та прямий розріз), робота з конструктором, шнурівки, пальчикова гімнастика та пальчикові ігри.

У віці від 5 до 6 років відбувається формування графічних навичок під час оволодіння письмом. Цьому сприятимуть: вирізання ножицями різних малюнків, написання букви та цифри, виконання графічних диктантів та вправ. Таким чином, важливе значення має розвиток маніпуляційних функцій руки дитини. Дрібна моторика тісно пов’язана з формуванням загальної та артикуляційної моторики, особливе значення має для розвитку психічних та мовних навичок, соціальної адаптації дитини.

 

 Для кращого розвитку дрібної моторики використовуються пальчикові вправи. Наприклад:

 

Пальчикова вправа «БУДИНОЧОК»

 Долоні перед очима, під кутом.  Пучки притулені одна до одної, середній палець правої руки піднятий догори, пучки розпрямлених мізинців торкаються одна одної (димар, балкон) .

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ У ДІТЕЙ
 

 Пальчикова вправа «КІШКА»

 Середній та безіменний пальці спираються на великий, вказівний та мізинець—підняті догори. Або «Кошеня»—великий та мізинець—догори, решта—притиснуті до долоні.

Коло бабусі сидить у кожусі,
Проти печі гріється,
Без водички миється.
Має вуха, пишний хвіст
І цікаву звичку:
Спершу добре він поїсть,
Потім вмиє личко.

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ У ДІТЕЙ
 

 Пальчикова вправа «ЖУК»

Пальці стиснути в кулачок. Вказівний та мізинець розвести в різні боки, ворушити ними.

Сам чорний, та не ворон,
Є роги, а не бик,
Шість ніг без копит.
Летить — виє,
сяде —землю риє.
Чорне тіло, чорний вус,
Ніби справжній сажотрус.

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ У ДІТЕЙ
 

 Пальчикова вправа «ДЕРЕВО»

Притиснути кисті рук тильними сторонами одна до одної. Пальці розчепірені та підняті догори, ворушаться.

Хто на зиму роздягається,
А па літо одягається?
Влітку в шубі, взимку голе.
Навесні веселить, влітку холодить,
Восени годує, взимку гріє.

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ У ДІТЕЙ
 

 Пальчикова вправа «ПТАШКА»

Долоні—до себе. Завести одну кисть руки за другу, великі пальці переплести. Великі пальці — голівка. Решта — крила. Крилами помахати.

Я ловлю комах, жучків,
Їм маленьких черв'ячків.
Я стрибаю та літаю,
А іще пісні співаю.
Пташка летіла, крилами махала,
На дерево сіла та відпочивала.

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ У ДІТЕЙ
 

 Під час занять з розвитку дрібної моторики руки, дорослий повинен виступати з позиції партнера для дитини, але партнера – ініціатора.

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ У ДІТЕЙ  

Батькам необхідно спонукати дитину своїм прикладом та участю, демонструвати зразки організації, одночасно заохочуючи дитячу ініціативу в розгортанні діяльності з розвитку дрібної моторики.

 
  Підготувала: практичний психолог Гранківська Н. С.
     
  Список статтей з розділу "Сторінка психолога"

Читати інші статті з розділу "Сторінка психолога"

  1. Застосування Арт-терапії при роботі з дітьми.
  2. МОНТЕССОРІ - ТЕРАПІЯ.
  3. Розвиток дрібної моторики у дітей.
  4. Казкотерапія.
  5. Емоційно-вольова сфера у дітей с психофізичними вадами.

 

Повернутися на Головну

Повернутися на "Сторінка психолога"
 

 

 

Новини

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

  © Центр реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Черкаської обласної дитячої лікарні
При копіюванні матеріалів сайту посилання на сайт-джерело обов'язкове.

http://www.reha.ck.ua/
Яндекс.Метрика