Черкаська обласна дитяча лікарня. Сайт Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи.
Головна сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Про Центр реабілітації, методики фізіотерапевтичного та реабілітаційного лікування -  сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Про ДЦП -  сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Сторінка психолога - сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Покази і протипокази - сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Запис на лікування - сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Контакти - сторінка сайту Центру реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи

Головна - Сторінка психолога - МОНТЕССОРІ – ТЕРАПІЯ

МОНТЕССОРІ – ТЕРАПІЯ.

МОНТЕССОРІ – ТЕРАПІЯ

 

 Педагогіка М. Монтессорі — система педагогічного виховання, запропонована в першій половині XX століття італійським педагогом, ученим і мислителем Марією Монтессорі (1870 – 1952 рр.).

Гаслом педагогічної системи М. Монтессорі є звернення дитини до дорослого: «Допоможи мені зробити це самому» - тобто, стати самостійним і незалежним від дорослих. Це і є основа мети методики.

М. Монтессорі починала свою роботу в психіатричній клініці у Римі як лікар – психіатр, де зробила висновок, що дітей з патологією потрібно не тільки лікувати, а й навчати, працюючи за спеціальною методикою. Тоді вона розпочинає педагогічну діяльність з розумово відсталими дітьми, спираючись у роботі на філософські та педагогічні ідеї Руссо, Сегена, Фребеля. Керуючись їх дослідженнями, М. Монтессорі розробила різний дидактичний матеріал для навчання дітей.

Отримавши надзвичайні позитивні результати у роботі з розумово відсталими дітьми, з 1907 року М. Монтессорі відкриває школу для дітей з нормальним інтелектом, під час роботи з матеріалом діти демонструють високий рівень концентрації уваги, самостійність, глибокі знання.

З цього часу її система стає відомою не тільки з Європі, а й у США, Канаді, Індії, Японії та набуває міжнародного значення, як «метод розвиваючої наукової педагогіки».
 

 Великого значення набувало сенсорне виховання дошкільнят, оригінальний метод навчання письма та читання за методикою М. Монтессорі.

На сучасному етапі методика Монтессорі використовується як для навчання та виховання дітей з нормальним розвитком, так і для дітей з різною патологією.

У міжнародній практиці вчителі Монтессорі об’єднані у Всесвітню асоціацію Монтессорі.

В Україні свою асоціацію вчителів було створено у 1996 році в Києві, вона має своє періодичне видання «Вісник». Методика Монтессорі має терапевтичне спрямування і тому називається лікувальна педагогіка М. Монтессорі.
 

Методика Марії Монтессорі

 Основа філософії – це переконання, що надаючи дитині відповідну освіту і необхідну свободу, забезпечуючи її потреби та виховуючи в ній впевненість у власних силах, любов до життя, повагу, у відповідь можна очікувати такого ж ставлення, а в майбутньому вона повною мірою реалізує себе.

Задача методу полягає у підготовці дитини до життя, а не до школи.

Монтессорі культура міцно побудована на незалежності мислення і дій та повазі до себе, однолітків, викладачів, дорослих і світу навколо.

 

 Основна мета методики Монтессорі – розвивати особистість дитини з раннього віку в цілому через моторну, сенсорну та інтелектуальну активність.

Марія Монтессорі, методика

  В основі методики – принцип саморозвитку дитини.

Теорія побудована на ідеї дитячого «вбираючого розуму», тому що він має здатність вбирати, здобувати інформацію з навколишнього світу без зусиль і несвідомо. Тобто з першого дня появи на світ дитина, як губка, через зір, слух, дотик, нюх, смак вбирає все, що її оточує. Тому М. Монтессорі відхиляє штучно нав’язану дітям дисципліну, бо вважає, що дітей слід навчати самоконтролю за своєю поведінкою, а вчитель мінімально і дійсно з необхідності допомагає дитині.

Не вчитель вказує, що робити дитині, а сама дитина вибирає, веде вчителя за собою. Так формується самодисципліна, самостійність і впевненість в собі, що веде до слухняності.

Таким чином, суть методики Монтессорі – це вільна робота дитина в спеціально підготовленому педагогом оточуючому середовищі, яка забезпечує її потреби в даний момент, згідно із «сенситивним періодом». «Сенситивні періоди» є відрізками часу в ранньому дитинстві (0 – 6 років), в яких дитина характеризується специфічною чутливістю до певних впливів, видів діяльності, які переважать над всіма іншими. Це часи інтенсивного моторного, сенсорного, мовленнєвого, соціального розвитку. Робота дитини у цей час відрізняється підвищенням інтересу, завдяки якому результат досягається з найменшими зусиллями, а важка робота виконується із задоволенням.

 

Класну кімнату в Монтессорі школах умовно розділено на 5 зон:

• Навички Практичного Життя
• Сенсорика
• Математика
• Розвиток мови
• Космічне виховання.

 Кожна з цих зон устаткована відповідними матеріалами Монтессорі. В школах Монтессорі немає традиційних іграшок, замість них – матеріали для «дитячої роботи», яка природно розвиває кожну дитину, відповідно до її індивідуального темпу, здібностей та зацікавленості.  

 

 1. Навички Практичного Життя.

 Вправи з розділу Практичне Життя звичайно першими пропонуються дитині, яка розпочинає навчання. Від оволодіння навичками, які відпрацьовуються в цій зоні, багато в чому залежить успіх дитини в інтелектуальній роботі. Працюючи зі справжнім побутовим приладдям, діти розвивають контроль та координацію рухів, відповідальність, незалежність, впевненість, звичку працювати самостійно, здібність впорядковано мислити, що досягається завдяки власному свідомому вибору діяльності. Діти дуже люблять працювати в цій зоні, так як тут все знайоме та походить з реального життя. Розділ Практичне Життя є базовим в Монтессорі освіті. Він включає в себе спеціально розроблені вправи, націлені на розвиток концентрації уваги та самостійності дитини. Ці навички необхідні для того, щоб не залежати від дорослих у щоденних побутових справах, самостійно піклуватися про навколишнє середовище та турбуватися про інших, що зміцнює впевненість дитини в собі. В цій зоні малюки навчаються мити посуд, користуватися кухонним приладдям, готувати прості страви, прибирати, чистити взуття, одягатися, сортувати, пересипати, переливати та змішувати.

 

 2. Сенсорика

Сенсорний матеріал Монтессорі забезпечує розвиток і систематизацію чуттів (зір, слух, смак, нюх та дотик), завдяки чіткому науковому підходу. Відмінною рисою цього розділу є ізоляція в окремій роботі лише однієї якості, яка відрізняє предмет один від одного (наприклад ізолюється вага чи колір), в той час, як всі інші характеристики є однаковими для всіх об’єктів. Для всіх матеріалів обов’язковою є можливість самостійного контролю помилки, тобто дитина сама може перевірити правильність виконання, не потребуючи допомоги вчителя. Це навчає дітей працювати самостійно, не боячись помилятися. Заняття в сенсорній зоні розроблені для того, щоб дитина навчилась виявляти різницю між якостями предметів (форма, розмір, вага, колір, запах, текстура, смак та ін.).

Методика Марії Монтессорі

 

 Ці вміння вдосконалюються з метою підготовки дитини до інтелектуальних робіт та подальшого навчання. Монтессорі матеріали прості та захоплюючі, вони допомагають дитині дуже точно розрізняти фізичні властивості об’єктів, що її оточують. Діти працюють з геометричними тілами, дзвониками, пазлами, тканинами, звуковими, смаковими та нюховими «коробочками».

 

 3. Математика

До роботи з Математичними матеріалами дитина приходить вже ґрунтовно підготована. Спершу працюють з різноманітними матеріалами, які допомагають зрозуміти поняття кількості, а вже потім презентують, як саме кількість може виражатися за допомогою цифр.

 Ці ідеї потім об’єднуються і разом формують підґрунтя для подальшого розуміння математичних принципів. Дитина вчиться систематизовувати та впорядковувати предмети, розвиваючи процеси мислення. Діти працюють з математичними штангами, картками, веретенцями, намистинками, ланцюжками, шершавими цифрами та ін.

Методика Марії Монтессорі

 4. Розвиток Мови

Монтессорі матеріали з розділу Мова мають на меті підтримати внутрішню інтуїтивну здібність дитини до читання та письма. Знаки та символи письма є абстрактними та незрозумілими для дітей, для їх роз’яснення використовують прості матеріальні об’єкти. Під час підготовки до читання та письма діти з задоволенням виконують цікаві вправи, розроблені для розвитку слухового та зорового сприйняття письмових символів, розширення словникового запасу та розвитку моторики. Діяльність охоплює розпізнання та виділення звуків, їхнє повторення та упорядкування, вправи з, так званого, інтуїтивного читання, самостійних розповідей та прослуховування книжок.

 

 5. Космічне виховання

Ідея Космічного Виховання Монтессорі полягає в наданні дитині можливості дізнатися і зрозуміти зв’язки основних елементів всесвіту – часу, природи, історії. Матеріали цієї зони є предметними та наглядними, вони охоплюють географію, ботаніку, анатомію, астрономію тощо.

Діти вивчають континенти та дізнаються про культуру і історію народів, що їх населяють, про місцевих тварин та рослини. Вони створюють карти, слухають пісні та легенди, знайомляться з традиційним вбранням, мистецтвом та стравами. Діти пізнають основи науки, здобуваючи практичний досвід впізнавати та класифікувати тварин і рослин, малювати чи складати пазли з їхніх частин, відрізняти типи земної поверхні тощо.

Методика Марії Монтессорі  

 Педагогіка Монтессорі підкреслює і розвиває потенційні здібності дитини, використовуючи спеціально розроблені навчальні матеріали та ретельно підготоване середовище, приділяючи велику увагу незалежності дитини та її індивідуальним потребам.

 
  Підготувала: практичний психолог Гранківська Н. С.
     
  Список статтей з розділу "Сторінка психолога"

Читати інші статті з розділу "Сторінка психолога"

  1. Застосування Арт-терапії при роботі з дітьми.
  2. МОНТЕССОРІ - ТЕРАПІЯ.
  3. Розвиток дрібної моторики у дітей.
  4. Казкотерапія.
  5. Емоційно-вольова сфера у дітей с психофізичними вадами.

 

Повернутися на Головну

Повернутися на "Сторінка психолога"
 

 

 

Новини

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

  © Центр реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи
Черкаської обласної дитячої лікарні
При копіюванні матеріалів сайту посилання на сайт-джерело обов'язкове.

http://www.reha.ck.ua/
Яндекс.Метрика